Tre sorters trötthet

När jag håller på att räkna energipinnar och försöker få koll på tillgången och efterfrågan under en dag, så har det blivit tydligt för mig att jag upplever tre olika sorters trötthet:

1. Fysisk trötthet i kroppen. Den upplever jag sällan. Inte ens efter ett riktigt tufft träningspass. Däremot kan jag känna fysisk trötthet när jag traskat runt 20000 steg under en dag. Då kan jag känna att jag inte ens orkar gå ut med soporna. Eller uppför trappan för att hämta något på övervåningen.

2. Sömnigt trött. När jag håller på att somna i stolen hos frisören eller när jag sitter i soffan och kollar på en serie framåt klockan 22. Jag blir sällan sömn-trött på dagarna. I så fall är det något fel. Behov av att sova har jag bara på natten. Eller om jag fått min nattsömn förstörd av någon anledning.

3. Hjärntrötthet. Det är när hjärnan inte fungerar, när jag börjar snubbla på orden eller nästan börjar gråta av ett högt ljud. Jag kan inte förstå vad jag läser, jag orkar inte deltaga i samtal och det är omöjligt att svara på t.ex. mail. Och jag hatar människor och vill vara ensam.

Mina energipinnar mäter hjärntröttheten. Alltså nummer 3. Inte den fysiska tröttheten och inte om jag är sömnig. Däremot vaknar jag med färre pinnar, om jag fått min nattsömn förstörd.

För någon annan är det kanske någon av de andra sorternas trötthet som är begränsande. Men inte för mig. För mig ligger begränsningen i hjärntröttheten. Jag är fysiskt pigg och stark och jag sköter min nattsömn. Trots att mina energipinnar tar slut eller om jag förbrukar mer energi än jag har tillgång till, så blir jag inte sömning eller trött i kroppen. Jag blir bara trött i hjärnan. Därför fungerar det jättebra att ta en rejäl promenad eller ett extra pass på gymmet, trots att energipinnarna är slut. Jag kan ändå fortsätta att göra praktiska saker resten av dagen. Typ städa, tvätta eller röja i förrådet. Men jag vill vara ensam och inte prata med någon.

Det är intressant att klura på hur jag fungerar och vad som är just MINA nycklar i tillvaron. Hur kan just JAG fördela min tid och min energi på bästa sätt? Vad är lämpligt att göra på morgonen, när energitillgången är som högst och vad vågar jag skjuta upp till slutet av dagen?

  • Random

Gillar

Kommentarer

svullo
svullo,

Jag tycker att nr3 beskriver utbrändhet ganska bra och att uppladdning av batterierna sker med hjälp av egentid i ditt fall med styrketräning och i mitt fall långhållsskytte, utan folk!

nouw.com/svullo
livetmedanso
livetmedanso,

Jag tycker dock inte att jag kan få någon uppladdning, om dagens pinnar tagit slut. Jag måste vänta till nästa dag. Däremot kan jag göra fysiska saker även om jag inte har några pinnar. Uppladdning (skaffa extra pinnar inför dagen) kan jag bara göra på morgonen. Känns det som. Men jag ska utforska det vidare 😊

nouw.com/livetmedanso