Tidig morgon

I natt har det varit tyst (förutom den gnisslande grinden) och jag har sovit gott hela natten. Med öppet fönster. Dessutom bestämde jag mig igår kväll, för att försöka återinföra mina tidiga morgonrutiner. Kanske inte fullt så tidiga som förra sommaren, för det finns ingen anledning detta året, men jag vill vakna senast klockan sex och vara på gymmet halv åtta på morgnarna. Så att jag hinner ut i solen innan klockan tio.

Förra sommaren var jag på gymmet halv sju varje morgon. Trots att jag körde ända från Ekerö. För att det bara var den tiden som det kändes säkert att lämna Johanna. Och för att köpa donats och frallor när Lidl öppnade klockan 9 (på hemvägen), eftersom det var det enda jag fick i henne just då.

Jag har alltid älskat morgontimmarna allra bäst. Helst vill jag vara bland de första ute på gatorna, oavsett om det är på vägarna eller trottoarerna. Jag älskar lugnet, innan pulsen drar igång. Och jag ogillar att kliva ut i ett pågående rasande tempo.

Dessutom älskar jag att hinna sitta länge med mitt morgonkaffe. I tystnad. Och ta en extra kopp och skriva ett blogginlägg.

På Tinder frågade en kille (som första fråga) vad jag vill ha som frukost på sängen. Jag svarade:

- Jag tycker inte om att äta frukost i sängen. Dels eftersom jag vaknar först och inte vill ligga kvar och vänta. Och dels eftersom jag måste vakna först och få minst en halvtimme i ensam tystnad med mitt kaffe.

Jag tog bort honom direkt. Eftersom jag dessutom äter min fil och müsli (som måste ligga i blöt i minst en kvart) på stående fot (eftersom det gör ont att sitta på vänster säte på morgnarna) på stående fot och går direkt till gymmet. Han skulle bara bli besviken, om han ser fram emot långa frukostar i sängen tillsammans med någon.

Idag är det den 12 juli. Idag för 26 år sedan födde jag min son. Petter fyller alltså år idag!

Petter, Ida och Sanna kommer hit i eftermiddag. Det är väldigt sällan jag åker till Jönköping för att fira dem. De brukar komma hit och bli firade. Sanna firade jag förresten inte alls i april. Inte för att jag inte ville, utan för att hon inte tycker om att bli firad, haha! För första gången någonsin respekterade jag hennes önskan. Om jag inte minns fel bokade vi in ett besök någon vecka innan eller efter hennes födelsedag, så vi träffades i alla fall.

Det var längesen Ida var med Petter i Stockholm. De ska sova på Hilton vid Slussen. Nära och bra. Petter får två nätters övernattning där i födelsedagspresent. Sanna ska sova på soffan. Enligt eget önskemål. Hon sover så gott i min soffa säger hon.

Ikväll ska vi gå ut och äta födelsedagsmiddag i Gamla stan. Också nära hemifrån (exakt 15 min promenad) och från hotellet (5 min). Förhoppningsvis har inte Jossan glömt bort det (jag har påmint varje dag i en vecka) och förhoppningsvis orkar Johanna följa med. Trots att hon ska till min terapeut i eftermiddag. Två (jobbiga) saker på samma dag kan bli för mycket. Men jag håller tummarna.

Idag ska jag inte träna med Farid. Jag tog semester från bokningar med honom också. Jag vill ju ha en obokad semestermånad. Och det gäller även PT-tider. Tränar gör jag ju i alla fall, men då känner jag mig inte låst av någon tid. Som idag, när jag troligen ör på gymmet redan halv åtta i stället för klockan nio. Min plan är att hinna ligga på bryggan ett par timmar, innan jag och Johanna ska åka tillsammans till Andreas (terapeuten).

Dags att lägga müslin i blöt och hoppa i träningskläderna!

Nedan: Sanna håller nyfödda Petter, juli 1995.