Nya utmaningar inom träning/hälsa

Idag har jag inte ätit bullar, glass eller annat fikabröd på fyra veckor. Och naturligtvis ingen kakao-socker-grädde-gegga. Precis som alltid när jag ska bryta mitt sockersug, så är det jobbigt i två veckor. Eller 12-13 dagar för att vara exakt. De sista två veckorna har jag inte ens haft en tanke på bullar och den allra senaste veckan har jag inte ens känt sug när jag sett dem.

Done!

Då tar vi det en nivå längre.

Idag registrerade jag mig och betalade för Lifesum Premium. Där ska jag registrera allt jag äter. Jag har lagt in alla mina värden, bestämt att jag ska äta 2000 kcal fördelat på 50% kolhydrater, 25% fett och 25% protein och alla mina förbrukade kalorier importeras från min nya Apple Watch. Den aktiverade jag i morse, samtidigt som jag installerade Lifesum.

Jag har bränt 1243 kcal idag fördelat ca 30/70 på styrketräning och promenader.

Jag har promenerat drygt 22000 steg vilket blev 16,3 kilometer.

När det gäller Apple Watch finns det mycket kvar att lära. Jag håller på att testa mig fram och upptäcker nya funktioner efterhand.

Lifesum är dock inte helt nöjd med mig. Appen tycker att jag ska äta ytterligare 1187 kcal, trots att jag prickat 2000 nästan exakt. 2056 kcal blev det. Lifesum tycker att jag ska äta 2000 kcal PLUS det jag bränner. Vi tänker helt enkelt lite olika där, jag och Lifesum-appen. Jag får fundera vidare på vilka resultat jag vill uppnå och bolla det med Farid på måndag. I nuläget har jag inte lagt in någon önskad viktnedgång. Det är nog därför Lifesum bråkar med mig, haha!

Jag är grymt sugen på en utmaning. Sätta upp ett mål och nå det. Kanske lite dålig tajming, med tanke på mina ryggproblem...

Till saken hör nämligen att jag skulle ha tävlat i bikinifitness i juni förra året. Som en galen utmaning inför min 50-årsdag. I januari 2019 anlitade jag en coach, som la upp tränings- och kostprogram och jag köpte 70 PT-pass med henne. Vi hade drygt 16 månader på oss, när vi började i februari 2019. Jag var inställd på tung styrketräning sex dagar i veckan, med strikt diet de sista fem månaderna. Och jag började räkna kalorier och förbränning redan från början, för att komma in i tänket. Det var jättekul! Jag älskar att leva strikt och med disciplin. Och att dokumentera allt.

Tyvärr kom det flera saker emellan, som satte käppar i hjulen. Allt från ett spräckt bröstimplantat till inställda tävlingar på grund av coronaviruset.

Därför kliar det fortfarande lite i mig ibland, att jag ska göra den där resan. Eller åtminstone LÅTSAS att jag ska tävla och göra alltihop som en kul grej. Min PT säger att jag kommer sopa banan med alla andra deltagare, om jag bestämmer mig för att tävla. Men det säger han nog bara för att vara snäll, haha!

Nu när jag har blivit av med mitt sötsug är det lättare att äta strikt. Men jag måste sluta med ostfrallor också, för de skjuter kolhydraterna i taket. Men med tanke på Lifesums missnöje med mina saknade kalorier idag, så hade det kunnat slinka ner både en och två ostfrallor ytterligare. För jag har bara ätit en enda idag ;)

En utmaning lika stor som ostfrallorna är att jag inte får äta efter klockan 20. Plus att jag måste dricka fyra glas vatten. Jag försökte välja noll glas (för jag brukar dricka noll glas) men det gick inte. Det minsta var fyra. Hur fan ska jag få i mig det, utan att bosätta mig inne på toaletten? Jag skämtar inte! Jag dricker max en deciliter vatten per dag och det är jag sväljer mina kosttillskott på morgonen. Och i det vattnet har jag hällt en skopa kreatin. Allt samtidigt, för att dricka minsta möjliga. Jag behöver inte någon vätska mer än en burk på gymmet och kaffe några gånger om dagen. Ibland tar jag ett glas juice också.

Nu längtar jag tills i morgon, när jag får ett helt nytt uppslag i Lifesum, som jag ska fylla med förbrukade kalorier och måltider. Det är så kul! Och det är så JOBBIGT att skriva upp allt man äter, att man inte orkar småäta och stoppa i sig lite nötter här och några russin där. Eller ens några vindruvor.

  • Träning

Gillar

Kommentarer

svullo
svullo,

Vad är det för slipsnisse som har gjort Lifesum, det verkar ju va helt snurrig haha

Får man fråga om du äter minst 2x din kroppsvikt protein i gram och alla kalorier före och efter träning isf är du ju helt rätt

nouw.com/svullo
livetmedanso
livetmedanso,

Jag äter min egen kroppsvikt (i gram) i protein. Men dubbelt så mycket fett som rekommenderat i stället. För mig fungerar det mycket bättre. När jag minskade på fettet (hela våren 2019) tappade jag både energi och resultat. Plus att det var helt omöjligt att få i mig den mängden protein. Även om jag tillsatte EAA och BCAA två gånger om dagen.

Alla kalorier före och efter träning??? Skulle jag bara äta på morgnarna menar du? Däremot bränner jag kalorier hela dagarna (alla promenader) och äter hela dagarna 😊

nouw.com/livetmedanso
svullo
svullo,

Intressant att höra jag älskar att höra om andras upplägg 😊

Om jag bara spånar lite.. jag är ju pratkvarn som du kanske märkt men jag ska fatta mig kort 😉 din hårda träning kräver mer protein om musklerna ska kunna byggas upp, alltså inte proteindrinkar utan mat, tex en champinion räk banan omelett med mjölk på morgonen ger 50-60g protein ca500kal, ju mer muskler desto högre fettförbränning, ang kal så sa du att du vill minska magfettet då är ju fett och proteinrik mat bra men inte sött i någon form, om du behöver energi kan du skölja munnen med söt dryck och spotta ut så ökar du energin men slipper kalorierna, jag gillar broccolli och haricoverts även ägg på eftermiddag och kväll och klarar du att inte äta efter 20.00 då ska du ha en guldstjärna 😉

iom att jag inte är lika aktiv längre så jag har gjort en analys under några år med hjälp av en analysvåg så jag kan hålla koll på hur fett muskler vs olika intag och aktivitet påverkar, jag ska göra ett inlägg om det nån gång 😉 jag gick ner 25% i fett och ökade 10% muskler och minskade vaskulärt fett 30%

Hehe ja det låter kanske tokigt med kalorierna bara före och efter träning men sen kan du ju äta räkor wokade grönsaker eller annat du gillar men inget sött alls, synd att du inte klarar rediga biffar det är ju proteinrikt och drar energi vid matsmältningen, har ni kanske en analysvåg på gymmet 😊

nouw.com/svullo
livetmedanso
livetmedanso,

Det märkliga är att jag får galet bra resultat av mitt näringsupplägg. Förvånansvärt. Jag borde inte få det, men så är det. Alla experter jag pratar med bekräftar det. Jag dricker inget vatten och jag äter alldeles för lite protein mot vad man "ska" men det funkar utmärkt för mig. Folk på gymmet frågar ofta hur mitt upplägg ser ut, eftersom jag bygger så extremt bra. När jag frångick min egen känsla och åt enligt vad min coach sa, så uteblev resultaten och jag tappade energi. Hon bekräftade det och lät mig äta enligt mitt eget upplägg. Men jag vet att jag inte stämmer in i mallen. Och framförallt inte mallen för killar. Tjejer måste ha betydligt mer fett i förhållande till protein. Jag har gjort kaliper-mätningar och ännu mer avancerade mätningar och mina värden är extremt bra. Framförallt för min ålder. Ingen vätskebrist och jag kan komma ner i riktigt låg fettprocent.

Om jag skulle tävla hade jag kunnat tänka mig att anpassa min mat och tvinga i mig saker jag inte tycker om. Typ varm mat till frukost. Men jag vill äta sånt jag gillar och är sugen på. Och som min dotter också äter, eftersom vi äter tillsammans för det mesta. Någon diet ska jag inte gå på.

nouw.com/livetmedanso
svullo
svullo,

Roligt att höra att det funkar bra, ja har man hittat ett upplägg som funkar så är det bara att köra på, du ökade ju ditt pers så du är ju helt rätt då 😊 👍

nouw.com/svullo
livetmedanso
livetmedanso,

Det är lite kul att en ung och vältränad influenser på gymmet, med 1,1 miljoner följare, sa till mig senast igår, att hon tycker att jag har en perfekt tränad kropp, haha! Jag är dubbelt så gammal som hon och hon är ung, snygg och känd 😊

nouw.com/livetmedanso
svullo
svullo,

Ja du ser.. du hade sopat banan som din pt sa 😉

nouw.com/svullo
M
,

Du kan ändra på appen att de ej ska räkna med förbrända kalorier! Du kan fortfarande se dom i appen men antal kalorier du ska äta på dagen ändras inte beroende på din förbränning. Du går in på profil längst ner andra från vänster, klickar kugghjulet sen dagboksinställningar. Där kan du även ta bort vattnet helt! 😉

livetmedanso
livetmedanso,

Tack, jag hittade! Vad bra! Tog bort vattnet. Ser att jag kan lägga till frukt och grönsaker också. Men precis som med vattnet, så skulle jag vilja kunna välja ETT glas, EN frukt och grönsaker EN gång per dag, haha! Nu ska jag klura på huruvida jag vill ha träningskalorierna inräknade eller inte. Om jag INTE ska ha dem inräknade vill appen att jag ska äta ca 1300 kcal i stället för 2000 kcal och då får jag inte plats med det fett och det protein jag vet att jag behöver få i mig 😉

nouw.com/livetmedanso