Min näringsfördelning

Jag får en del frågor om min näringsfördelning. Jag har tidigare skrivit att jag behöver mer fett än vad som är rekommenderat intag och att jag blir svag och orkeslös och inte får resultat om jag drar ner på fettet och i stället ökar mitt proteinintag. Därför har jag haft en annan fördelning än den rekommenderade.

På första bilden nedan syns den rekommenderade fördelningen. Kolhydrater 50%, protein 25% och fett 25%.

Jag har dock valt att ha en fördelning enligt bild nummer två. Samma mängd kolhydrater, men med bara 20% protein och så mycket som 30% fett. Det har fungerat bäst för mig. Då känner jag mig stark och jag får bäst resultat.

Sedan några veckor har jag försökt äta enligt den tredje bilden. För att tappa några kilo fettmassa inför tävlingen. Men genast tappade jag i energi. Jag försökte hitta tusen andra orsaker till att jag kände mig svag, orkeslös och att träningen plötsligt inte kändes lika rolig. Men jag VET att det berodde på mitt omfördelade näringsintag och för litet intag av fett.

Därför har jag ändrat igen. Till bild nummer ett. Det är mindre fett och mer protein än tidigare, men inte lika radikalt som på den tredje bilden. Målet varje dag är dock att överstiga proteinintaget ganska rejält, utan att fettet följer med upp till samma nivå. Konsekvensen blir att jag måste sänka kolhydraterna något och avsluta dagen på ett kaloriunderskott.

När tävlingen kommer ännu närmare, så är jag tvungen att acceptera en sänkning av energinivån och minska fettet radikalt. Misstänker jag. Vi ska göra en kalipermätning på torsdag och då får Farid säga hur jag ska gå vidare. Men hellre ett par veckors total svält än låg energinivå under en längre tid.

Gillar