Jag måste lägga om träningen

Det är helt galet hur många människor som kommenterar mina muskler nuförtiden. Varje dag och överallt. Till viss del folk jag känner, men i huvudsak andra.

Igår på gymmet kom en kille fram till mig. Vi har aldrig ens hejat tidigare:

- Du har jävligt bra fysik hörru! Din rygg är ju grym!

Idag kom en annan random kille fram på gymmet:

- Jag måste bara säga att du är i grymt bra form!

På väg hem från gymmet/bryggan mötte jag en äldre dam med en hund:

- Det där var en vältränad kvinna må jag säga! Snyggt!

Annars är det mest killar med utländsk bakgrund i 25-årsåldern som hejdar mig under mina promenader. Igår hände det vid två tillfällen i Tanto. De frågar vad jag tränar, hur ofta, på vilket gym, om jag tävlar och hur mycket jag tar i bänk. Typ.

Även om inte folk stoppar mig eller säger något, så ser jag att de tittar, pekar, gör tummen upp eller liknande.

Eftersom jag mest jämför mig med folk på gymmet, så inser jag inte att min kropp är uppseendeväckande i andras ögon.

Och jag vet inte om jag tycker att det är särskilt positivt. Eller om jag gillar uppmärksamheten. Det ör okej med folk som stoppar mig och säger något. Det är värre med folk som bara tittar.

Nå, alla blickar och kommentarer har fått mig att fundera på mitt träningsupplägg. Från oktober 2019 till januari 2021 körde jag ben varannan dag och rygg/biceps var fjärde och bröst/axlar/triceps var fjärde. Därefter hade jag några "vilo-veckor" när jag körde hela kroppen varje dag. I början av mars vilade jag helt i en vecka (pga operation) och sedan dess har jag kört ben var tredje dag, rygg/biceps var tredje och bröst/axlar/triceps var tredje. Inte en enda vilodag på drygt fyra månader.

Förmodligen är det ökningen av rygg och axlar som gett lite för bra resultat. Från var fjärde till var tredje dag.

Det är kanske dags att återgå till varannan dag ben?

Eller införa en vilodag varje vecka? Nä...

Men jag måste helt klart minska min rygg- och axelträning. Ett tredje alternativ är ju att lätta lite på vikterna, men det känns lika tråkigt som en vilodag.

Från och med nästa vecka (alltså i morgon) får det helt enkelt bli ben varannan dag igen. Med tanke på att ryggen/nerven bråkar på benpassen (senast idag) kan jag inte lyfta/pressa lika tungt, så blir det jättebra att köra ben oftare i stället!

Gillar

Kommentarer