Har jag diskbråck?

Idag har jag haft kontakt med TryggHansa angående den anmälan jag gjorde igår. Hon som svarade valde att öppna mitt gamla ärende från 2019, när jag gjorde en magnetröntgen som visade en förskjuten disk mellan kotorna L4 och L5. Troligen är det den skadan som förvärrats. Nu ska jag få en kallelse till samma klinik (och förhoppningsvis) samma läkare som sis. Och jag håller tummarna att jag snart får göra en ny MR. Att de inte bara remitterar vidare till en sjukgymnast. Jag har min naprapat (som är bättre än alla sjukgymnaster i hela världen) och är inte intresserad av att fler personer ska blanda sig i min fysik.

När jag tränade rygg med Farid idag, så var han också ganska övertygad om att det är L4/L5 som spökar. Allt tyder på det.

Tack och lov är träning det som känns allra bäst för ryggen och på gymmet har jag inget ont. Inga låsningar eller kramper. Utom vid tre olika övningar (liggande legcurl, ryggresningar och när jag ska ta mig upp från liggande hantelpressar med tunga vikter), men dem undviker jag.

Likaså vet jag att promenader ska vara bra vid diskbråck.

Värst är morgnarna och idag var det värre än någonsin. Jag kunde inte ens sitta på vänster skinka och äta frukost. Och jag kunde inte böja mig fram över handfatet mot spegeln, när jag skulle sminka mig. Jag höll på att skrika rakt ut av smärta. Likaså när jag böjde mig fram för att bädda sängen.

Mellan fem och tio gånger varje morgon låser sig hela ryggslutet och jag måste ta tag i trappräcket eller bänkskivan i köket och fokusera på andningen i ungefär trettio sekunder, innan smärtan klingar av.

Jag tog dubbla Diklofenak och en Ipren innan jag åkte till gymmet.

Farid frågade om det gör ont när jag tiltar höften framåt/bakåt och det gör det, vilket är ett tecken på att det är disken mellan L4 och L5 som är problemet. Frågan är bara hur allvarlig skadan är.

Det ska bli intressant att höra vad Victor (naprapaten) säger idag.

Förhoppningsvis får jag en läkartid denna veckan.

Tillsvidare fortsätter jag att träna och promenera och undviker soffan och långt stillasittande på hårda stolar. Framförallt skålade stolar (där rumpan hamnar något lägre än låren) är inte bra för ryggen. Helst ska stolar vara helt platta eller lätt framåtlutade. Det är bäst för alla ryggar.

  • Random

Gillar

Kommentarer

Marit1998
Marit1998 ,

Hmm hoppas du inte har diskbråck

nouw.com/marit1998
svullo
svullo,

Det är nått skit med diskbråk!! Jag säger det samma, Jag kan rekommendera dig att hålla dig till naprapaten, alla mina sjukgymnastikbesök väger inte ens upp ett enda hos min naprapat! Tyvärr kommer skadan nog att begränsa ditt träningsschema lite men inte så mycket som skador på nackkotorna, så du slipper nog mitt dilemma att bara träna det som inte stör skadorna för mycket.

nouw.com/svullo
livetmedanso
livetmedanso,

Jag hade diskbråck i nacken 2015 och det begränsade inte heller träningen jättemycket. Jag var jätteglad att jag inte fick springa eller gå på spinning. Och jag skulle inte göra övningar där jag lutade nacken bakåt. Men det ska man ju inte göra ändå, i typ marklyft. Då gör man ju fel (om man typ tittar på sig själv i spegeln). Nu blir det nog böj och gående utfall jag slipper. Vilket jag ändå hatar 😉

nouw.com/livetmedanso