Dag tre utan bulle

Jag har sagt det väldigt många gånger under det senaste året. Jag har sagt att det var årets sista lussekatt, årets sista semla och livets sista kardemummabulle. Ändå har jag ätit en till dagen efter. Lussekatter slutade jag inte äta förrän de inte fanns att köpa längre. Likaså semlor. Och bullar (helst kardemumma) har jag haft cravings på i ett helt år. Ända sedan förra sommaren på bryggan. Efter gymmet. Vid Liljeholmskajen. Där började det. Jag började med kaffe och en fralla varje dag. Sedan blev det kaffe och en kardemummabulle. I början var det något jag unnade mig för att toppa den redan fantastiska stunden i solen efter gymmet. Med kaffe och (oftast) trevligt sällskap. Men sedan fortsatte det inomhus framåt hösten. Och jag var helt körd.

Otaliga är de gånger jag bestämt mig för att sluta.

Det är inte likt mig att inte klara det. Jag brukar bara behöva bestämma mig. Som med godis. Det har jag inte ätit sedan ett par gånger under våren 2012. Innan dess var det i juli 2008. No problems!

Jag har också bestämt mig för nolltolerans av mjöl och socker och det har jag också klarat. 2012 till 2018 ungefär. Med några få undantag.

Jag vet att det enda som krävs är motivation. Utan motivation går det inte. Och jag har inte haft någon tillräckligt stor anledning att sluta äta bullar helt enkelt.

Men nu har jag det. I tisdags blev jag nämligen tvungen att knäppa upp knappen på mina högmidjade STORA och PÖSIGA jeans när jag satt i väntrummet på Maria ungdom, när Johanna träffade sin psykolog.

Därför slutade jag äta bullar dagen efter. Nu har jag inte ätit någon bulle på TRE dagar! Det tar två veckor att bli av med suget. Bara elva dagar kvar. Och jag kommer att klara det!

Samtidigt som jag slutar äta bullar ska jag sluta äta rostat bröd med massor av smör. Som jag också är typ beroende av. Och jag ska sluta blanda socker, kakao och grädde. Det har jag ätit i soffan varje kväll den senaste tiden.

Nu har jag klarat tre dagar utan något av detta!

Nu får ingen tro att jag ska banta eller gå ner i vikt. Det är inte DET som är problemet. Det är fördelningen. Både när det gäller kaloriintaget och var kilona sitter på kroppen. Snabba kolhydrater är SKIT och det sätter sig (åtminstone på mig) runt midjan. Det ger dessutom sämre energi på gymmet. Min kropp får bäst energi av FETT och det i sin tur gör att jag bygger muskler på rätt ställen och slipper "sockerkransen" runt magen.

Om jag äter 2000-2500 kalorier per dag, så gör det väldigt stor skillnad i både energi och hur min kropp "formas" beroende på hur fördelningen mellan kolhydrater, fett och protein ser ut. Under vissa perioder har jag räknat slaviskt, för att kunna jämföra. Om jag drar ner på fettet orkar jag ingenting. Jag måste äta dubbelt (nästan trippelt) så mycket som rekommenderas, för att få resultat och energi. Däremot kan jag dra ner rejält på kolhydrater, utan att tappa energi. Det är ganska märkligt. Och jag måste inte äta rekommenderat intag av protein, för att bygga muskler. Det funkar också bra med fett som byggmaterial.

Så det finns anledning att göra en omfördelning nu. Jag har dessutom varit ovanligt svag på gymmet de senaste månaderna. Det beror säkert på att jag tankar kroppen med för mycket snabba kolhydrater.

Första steget är att plocka bort bullar, rostat bröd och kakao/socker/grädde-geggan.

Nästa steg är att dra ner på ALLT bröd. Utom knäckebröd. Och jag ska försöka få i mig mer protein. Sedan Johanna blev vegetarian (plus fisk) har jag inte alls fått i mig så mycket som jag behöver. Jag behöver nog börja kontrollräkna under en period framöver. Inte i första hand för att slippa knäppa upp knappen i jeansen, utan för att få maximal kraft och utdelning på gymmet.

Jag lovar att erkänna om jag misslyckas.

Gillar

Kommentarer

svullo
svullo,

märkte du stor skillnad med nolltolerans av mjöl och socker? Hehe knäppa upp knappen kan ju va en bra motivator 😱 jag är säker på att din nya strategi kommer att lyckas med tanke på kaloriintag och träning 👍 jag följer det med spänning 😉 kör annars bara röttkött och grönsaker och vatten, då du!

nouw.com/svullo
livetmedanso
livetmedanso,

Rött kött kan jag inte äta. Slutade äta det 2014, när det inte hjälpte att låta bli mjöl och socker. Insåg att det var köttet som var den huvudsakliga orsaken till mina magproblem. Därför kunde jag introducera mjöl igen. Men socker gör att det "jäser" i magen och det är så jäkla jobbigt när det gurglar och håller på. Värst på nätterna. Därför finns det fler anledningar än byxknappen att sluta 😉

nouw.com/livetmedanso