Nya utmaningar inom träning/hälsa

Idag har jag inte ätit bullar, glass eller annat fikabröd på fyra veckor. Och naturligtvis ingen kakao-socker-grädde-gegga. Precis som alltid när jag ska bryta mitt sockersug, så är det jobbigt i två veckor. Eller 12-13 dagar för att vara exakt. De sista två veckorna har jag inte ens haft en tanke på bullar och den allra senaste veckan har jag inte ens känt sug när jag sett dem.

Done!

Då tar vi det en nivå längre.

Idag registrerade jag mig och betalade för Lifesum Premium. Där ska jag registrera allt jag äter. Jag har lagt in alla mina värden, bestämt att jag ska äta 2000 kcal fördelat på 50% kolhydrater, 25% fett och 25% protein och alla mina förbrukade kalorier importeras från min nya Apple Watch. Den aktiverade jag i morse, samtidigt som jag installerade Lifesum.

Jag har bränt 1243 kcal idag fördelat ca 30/70 på styrketräning och promenader.

Jag har promenerat drygt 22000 steg vilket blev 16,3 kilometer.

När det gäller Apple Watch finns det mycket kvar att lära. Jag håller på att testa mig fram och upptäcker nya funktioner efterhand.

Lifesum är dock inte helt nöjd med mig. Appen tycker att jag ska äta ytterligare 1187 kcal, trots att jag prickat 2000 nästan exakt. 2056 kcal blev det. Lifesum tycker att jag ska äta 2000 kcal PLUS det jag bränner. Vi tänker helt enkelt lite olika där, jag och Lifesum-appen. Jag får fundera vidare på vilka resultat jag vill uppnå och bolla det med Farid på måndag. I nuläget har jag inte lagt in någon önskad viktnedgång. Det är nog därför Lifesum bråkar med mig, haha!

Jag är grymt sugen på en utmaning. Sätta upp ett mål och nå det. Kanske lite dålig tajming, med tanke på mina ryggproblem...

Till saken hör nämligen att jag skulle ha tävlat i bikinifitness i juni förra året. Som en galen utmaning inför min 50-årsdag. I januari 2019 anlitade jag en coach, som la upp tränings- och kostprogram och jag köpte 70 PT-pass med henne. Vi hade drygt 16 månader på oss, när vi började i februari 2019. Jag var inställd på tung styrketräning sex dagar i veckan, med strikt diet de sista fem månaderna. Och jag började räkna kalorier och förbränning redan från början, för att komma in i tänket. Det var jättekul! Jag älskar att leva strikt och med disciplin. Och att dokumentera allt.

Tyvärr kom det flera saker emellan, som satte käppar i hjulen. Allt från ett spräckt bröstimplantat till inställda tävlingar på grund av coronaviruset.

Därför kliar det fortfarande lite i mig ibland, att jag ska göra den där resan. Eller åtminstone LÅTSAS att jag ska tävla och göra alltihop som en kul grej. Min PT säger att jag kommer sopa banan med alla andra deltagare, om jag bestämmer mig för att tävla. Men det säger han nog bara för att vara snäll, haha!

Nu när jag har blivit av med mitt sötsug är det lättare att äta strikt. Men jag måste sluta med ostfrallor också, för de skjuter kolhydraterna i taket. Men med tanke på Lifesums missnöje med mina saknade kalorier idag, så hade det kunnat slinka ner både en och två ostfrallor ytterligare. För jag har bara ätit en enda idag ;)

En utmaning lika stor som ostfrallorna är att jag inte får äta efter klockan 20. Plus att jag måste dricka fyra glas vatten. Jag försökte välja noll glas (för jag brukar dricka noll glas) men det gick inte. Det minsta var fyra. Hur fan ska jag få i mig det, utan att bosätta mig inne på toaletten? Jag skämtar inte! Jag dricker max en deciliter vatten per dag och det är jag sväljer mina kosttillskott på morgonen. Och i det vattnet har jag hällt en skopa kreatin. Allt samtidigt, för att dricka minsta möjliga. Jag behöver inte någon vätska mer än en burk på gymmet och kaffe några gånger om dagen. Ibland tar jag ett glas juice också.

Nu längtar jag tills i morgon, när jag får ett helt nytt uppslag i Lifesum, som jag ska fylla med förbrukade kalorier och måltider. Det är så kul! Och det är så JOBBIGT att skriva upp allt man äter, att man inte orkar småäta och stoppa i sig lite nötter här och några russin där. Eller ens några vindruvor.

Gillar